Bijwagen A1625
Het rijtuig A 1625 behoort tot de eerste generatie (1885-1903) stoomtramaanhangrijtuigen van de Belgische buurtspoorwegen. In het begin van de 20ste eeuw werd het rijtuig in Oostende omgebouwd tot koninklijk rijtuig voor koning Leopold II en zijn familie, die regelmatig in de kuststad verbleven. Niet enkel het interieur is rijkelijk uitgewerkt; op het dak staan zes vergulde koninklijke kronen en aan de zijpanden zijn langs beide kanten vergulde monogrammen in brons aangebracht. De aswijdte van het rijtuig is 2,40 meter en de toegangsdeuren en doorloopgang zijn uit de middellijn van het rijtuig geplaatst. Later werd het rijtuig terug omgebouwd en hernam het zijn gewone dienst op de kustlijnen tot in 1956. Daarna werd het gebruikt als schuilhuisje in de gemeenteschool van Waarschoot. Het rijtuig werd herkend door de bekende geslepen glasramen.
Volgens de Inventaris Onroerend erfgoed zou dit oorspronkelijk bijwagen A871 geweest zijn; in de Erfgoedcatalogus van Stefaan Justens staat geen hernummering vermeld, wel dat de bijwagen oorspronkelijk deel was van de serie A1618 – A1635. In BSM gaan we er van uit dat het inderdaad over het rijtuig A1625 gaat.
—
categorie | bijwagen |
type | stoomtramrijtuig met open balkons, twee assen |
bouwjaar | 1897 |
constructeur | La metallurgique, Nivelles |
spoorbreedte | 1000 mm |
totale lengte | 7,74 m |
rem | handrem |
Bron: Erfgoedcatalogus tram De Buurtspoorwegen (NMVB), auteur Stefan Justens
erfgoed status | Beschermd erfgoed |
museale status | Rijvaardig gerestaureerd |
huidige locatie | Tramsite Schepdaal |