Goederenwagen A20143
Gesloten goederenwagen met twee assen, zonder apart rembalkon. Hij werd gebouwd in 1916 door de Compania Auxiliar de Ferrocarriles in Beasain, Spanje, Aanvankelijk werd de wagen gebouwd voor de Section Vicinale des Chemins de Fer en Campagne om te gebruiken achter het IJzerfront. Vervolgens werd het voertuig in 1918, bij het eind van de Eerste Wereldoorlog, verkocht aan de NMVB (voorloper van De Lijn). NMVB zette de wagen in voor goederentransport op de kustlijn, tot hij buiten gebruik gesteld werd in 1980.
Op 30 april 2024 wordt de wagen overgebracht vanuit TTO-Noordzee naar de Tramsite in Schepdaal.
Bron: Erfgoedcatalogus tram De Buurtspoorwegen (NMVB), auteur Stefan Justens
categorie | goederenwagen |
type | gesloten wagen met twee assen |
bouwjaar | 1916 |
constructeur | Compania. Auxiliar de Ferrocarriles |
spoorbreedte | 1000 mm |
totale lengte | 6,31 m |
laadvermogen | 10 ton |
rem | handrem |
Bron: Erfgoedcatalogus tram De Buurtspoorwegen (NMVB), auteur Stefan Justens
erfgoed status | Niet beschermd |
museale status | Rijvaardig gerestaureerd |
huidige locatie | Tramsite Schepdaal |