Vrouw met de rode deur
Paul Delvaux (1897– 1994)
Originele titel | La famme à la porte rouge |
---|---|
Datering | 1935 |
Medium | reproductie op doek |
Afmetingen | 50 × 70 cm |
Herkomst | |
Beschrijving | Paul Delvaux is vooral gekend om zijn integrerende schilderijen waarin treinen, trams en mysterieuze vrouwenfiguren samenkomen. Paul Delvaux combineerde zijn passie voor het spoor met een surrealistische benadering, wat resulteerde in tijdloze composities. Hij verkoos zelf liever de term poëtisch realisme. De aandacht voor detail en de precieze weergave van treinen en trams worden verrijkt door een sfeer van vervreemding en poëzie, typisch voor Delvaux’stijl. In zijn werk verschijnen vaak elegante vrouwen naast trams en treinen in een stil stadslandschap. Deze vrouwen met hun klassieke schoonheid en raadselachtige aanwezigheid versterken nog meer diezelfde sfeer. De rode deur staat voor passie, gevaar en mysterie. De setting draagt bij aan de surrealistische sfeer. Paul Delvaux was sterk beïnvloed door klassieke architectuur en zijn schilderijen bevatten vaak kolommen, tempels en andere klassieke structuren. De combinatie van realistische en dromerige elementen creëeren een scène die de grens tussen realiteit en verbeelding vervaagt. |