Motorwagen 10020
Elektrische goederenmotorwagen op twee assen gebouwd in 1932 door Ateliers de Godarville en bestemd voor de kustlijnen. Deze motorpakwagen heeft geen zitplaatsen voor passagiers. In de zijwanden zijn twee schuifdeuren aangebracht voor het laden.
Deze motorpakwagens werden voornamelijk ingezet voor het slepen van goederentrams of lange reizigerstrams. Het was vooral gebruikt op de lijn Oostende-De Panne. Vanaf 1962 werd het ingezet voor rangeerdiensten in de stelplaats van Knokke. In 1972 werd het uit dienst genomen.
In 1973 werd het voertuig naar Schepdaal gebracht; in 2008 werd het overgebracht naar Lochristi, later naar Knokke, voor restauratie. Het is dus momenteel niet te zien in Schepdaal.
—
Bronnen:
- Inventaris Onroerend Erfgoed
- Erfgoedcatalogus tram De Buurtspoorwegen (NMVB), auteur Stefan Justens
categorie | elektrisch motorrijtuig |
type | motorpakwagen type Godarville |
bouwjaar | 1932 |
constructeur | Ateliers de Godarville |
spoorbreedte | 1000 mm |
totale lengte | 10,46 m |
totale breedte | 2,40 m |
totale hoogte | 3,31 m |
aandrijving | elektrisch op 600V; 2 motoren ACEC MTV 535 |
rem | Westinghouse luchtrem, rheostatische rem, handrem |
Bron: Erfgoedcatalogus tram De Buurtspoorwegen (NMVB), auteur Stefan Justens
erfgoed status | Beschermd erfgoed |
museale status | in restauratie |
huidige locatie | Knokke |