Motorwagen 9004
Eerste type motorwagens die in dienst werden gesteld bij de Nationale Maatschappij van Buurtspoorwegen. Motorwagen 9004 behoort tot de reeks 1 tot 12 (later 9001 tot 9012), gebouwd in de Werkhuizen Verhaegen volgens een aanbesteding van 28 september 1893. In 1894-1895 bouwde Franco-Belge zes motorwagens (13 tot 18, later 9013 tot 9018) en in 1896 bouwde Werkhuizen Verhaegen de laatste zes rijtuigen van de reeks (19 tot 24, later 9019 tot 9024). De motorwagen nummer 4 werd in dienst gesteld op 21 maart 1894. Het twee-assige motorrijtuig heeft een houten koetswerk en een afzonderlijk onderstel. De tweede klasse reizigersafdeling bestaat uit zes maal vier tegenover elkaar geplaatste zitplaatsen, door een middengang gescheiden. De platformen bieden plaats aan vijftien personen in totaal. In 1910 werden de platforms verlengd waardoor op elk platform vier extra staanplaatsen werden gecreëerd. Ook werden windschermen toegevoegd. Het rijtuig is 2,32 meter breed en heeft een aswijdte van 1,80 meter. Twee motors G.E. 800 van ongeveer 28 PK drijven de motorwagen aan.
—
categorie | motorwagen |
type | twee-assig, type ‘Espinette’, open balkons, trolleystang |
bouwjaar | 1894 |
constructeur | Werkhuizen Verhaegen |
spoorbreedte | 1000 mm |
totale lengte | 7,24 m |
totale breedte | 2,32 m |
totale hoogte | 2,90 m |
gewicht | 7,6 ton |
aandrijving | twee motors G.E. 800 |
rem | eerst handrem, later aangevuld met luchtrem type ‘Böcker’ |
Bron: Erfgoedcatalogus tram De Buurtspoorwegen (NMVB), auteur Stefan Justens
erfgoed status | Beschermd erfgoed |
museale status | Niet-rijvaardig gerestaureerd |
huidige locatie | Tramsite Schepdaal |