Motorwagen 9004

Een eerste type motorwagen die in dienst werden gesteld bij de Nationale Maatschappij van Buurtspoorwegen. Motorwagen 9004 behoort tot de reeks 1 tot 12 (later 9001 tot 9012), gebouwd in de Werkhuizen Verhaegen volgens een aanbesteding van 28 september 1893.

In 1894-1895 bouwde Franco-Belge zes motorwagens (13 tot 18, later 9013 tot 9018) en in 1896 bouwde Werkhuizen Verhaegen de laatste zes rijtuigen van de reeks (19 tot 24, later 9019 tot 9024).

Deze motorwagen werd in dienst gesteld op 21 maart 1894 als nummer 4. Het twee-assige motorrijtuig heeft een houten koetswerk en een afzonderlijk onderstel. De tweede klasse reizigersafdeling bestaat uit zes maal vier tegenover elkaar geplaatste zitplaatsen, door een middengang gescheiden. De platformen bieden plaats aan vijftien personen in totaal. In 1910 werden de platforms verlengd waardoor op elk platform vier extra staanplaatsen werden gecreëerd. Ook werden windschermen toegevoegd. 

Bron: Inventaris Onroerend Erfgoed

CategorieElektrisch motorrijtuig
TypeTwee-assig, “Espinette”, open balkons, trolleystang
Bouwjaar1894
Constructeur

Ets. Verhaegen Mechelen (rijtuigkast)

UEG (onderstel en elektrische uitrusting in licentie Thomson-Houston

NMVB Kuregem (assemblage)

MaatschappijNMVB
Huidige eigenaarDe Lijn
Huidige beheerderBuurtspoorwegmuseum vzw
Huidige locatieTramsite Schepdaal

Bron: Erfgoedcatalogus tram De Buurtspoorwegen (NMVB), auteur Stefan Justens

Spoorbreedte1000 mm
Totale lengte7,24 m
Totale breedte2,32 m
Totale hoogte2,902 m
Gewicht7,6 ton
AandrijvingElektrisch 600V DC
Motoren2 GE800 General Electric (28pk)
RemEerst handrem. Aangevuld met luchtrem type “Bôcker”

Bron: Erfgoedcatalogus tram De Buurtspoorwegen (NMVB), auteur Stefan Justens

Erfgoed statusBeschermd erfgoed
Museale statusStatisch gerestaureerd

Bron: Erfgoedcatalogus tram De Buurtspoorwegen (NMVB), auteur Stefan Justens