Motorwagen 9270

Motorwagen 9270
Motorwagen 9270; foto Robert Jeanfils 29 maart 2017

Dit rijtuig zal door velen nog herkend worden als de ‘klassieke’ tram. Motorrijtuig 9270 werd in dienst genomen in 1950. Het deed dienst tot 1978, toen de laatste tramlijen in Brabant vervangen werden door bussen.

Dit is het enige in Vlaanderen bewaarde tram van het type ‘N’, een voorganger en variante op de type ‘S’ generatie. Het type N was kenmerkend voor alle Brusselse buurtspoorweglijen in de jaren vijftig, zestig en zeventig. Ook kenmerkend was het feit dat deze motorrijtuigen niet geschikt waren voor het slepen van bijwagens, getuige daarvan het ontbreken van remslangen en de lichtere buffer.

Motorrijtuig 9270 werd oorspronkelijk in gebruik genomen onder het identificatienummer 10429; in 1951 werd een nieuw nummer toegekend, 10433(II). In 1976 werden heel wat rijtuigen hernummerd, naar een nieuw nummer met vier cijfers. Het eerste cijfer werd onderstreept om het verschil te maken met mogelijk bestaande voertuigen met hetzelfde nummer. 

categorie elektrisch motorrijtuig op draaistellen
type type N
bouwjaar 1950
constructeur NMVB werkhuizen te Kuregem
spoorbreedte 1000 mm
totale lengte 14,30 m
totale breedte 2,32 m
totale hoogte 3,28 m
gewicht 15,5 ton
aandrijving 2 ATV 315/2 motoren
rem Westinghouse luchtrem, rheostatische rem, handrem

  Bron: Erfgoedcatalogus tram De Buurtspoorwegen (NMVB), auteur Stefan Justens
erfgoed status Niet beschermd
museale status Niet-rijvaardig gerestaureerd
huidige locatie Tramsite Schepdaal