Motorwagen 9270
Dit rijtuig zal door velen nog herkend worden als de ‘klassieke’ tram. Motorrijtuig 9270 werd in dienst genomen in 1950. Het deed dienst tot 1978, toen de laatste tramlijen in Brabant vervangen werden door bussen.
Dit is het enige in Vlaanderen bewaarde tram van het type ‘N’, een voorganger en variante op de type ‘S’ generatie. Het type N was kenmerkend voor alle Brusselse buurtspoorweglijen in de jaren vijftig, zestig en zeventig. Ook kenmerkend was het feit dat deze motorrijtuigen niet geschikt waren voor het slepen van bijwagens, getuige daarvan het ontbreken van remslangen en de lichtere buffer.
Motorrijtuig 9270 werd oorspronkelijk in gebruik genomen onder het identificatienummer 10429; in 1951 werd een nieuw nummer toegekend, 10433(II). In 1976 werden heel wat rijtuigen hernummerd, naar een nieuw nummer met vier cijfers. Het eerste cijfer werd onderstreept om het verschil te maken met mogelijk bestaande voertuigen met hetzelfde nummer.
categorie | elektrisch motorrijtuig op draaistellen |
type | type N |
bouwjaar | 1950 |
constructeur | NMVB werkhuizen te Kuregem |
spoorbreedte | 1000 mm |
totale lengte | 14,30 m |
totale breedte | 2,32 m |
totale hoogte | 3,28 m |
gewicht | 15,5 ton |
aandrijving | 2 ATV 315/2 motoren |
rem | Westinghouse luchtrem, rheostatische rem, handrem |
Bron: Erfgoedcatalogus tram De Buurtspoorwegen (NMVB), auteur Stefan Justens
erfgoed status | Niet beschermd |
museale status | Niet-rijvaardig gerestaureerd |
huidige locatie | Tramsite Schepdaal |