Motorwagen 9270

Dit rijtuig zal door velen nog herkend worden als de ‘klassieke’ tram. Motorrijtuig 9270 werd in dienst genomen in 1950. Het deed dienst tot 1978, toen de laatste tramlijnen in Brabant vervangen werden door bussen.

Dit is het enige in Vlaanderen bewaarde tram van het type ‘N’, een voorganger en variante op de type ‘S’ generatie. Het type N was kenmerkend voor alle Brusselse buurtspoorweglijen in de jaren vijftig, zestig en zeventig. Ook kenmerkend was het feit dat deze motorrijtuigen niet geschikt waren voor het slepen van bijwagens, getuige daarvan het ontbreken van remslangen en de lichtere buffer.

Motorrijtuig 9270 werd oorspronkelijk in gebruik genomen onder het identificatienummer 10429; in 1951 werd een nieuw nummer toegekend, 10433(II). In 1976 werden heel wat rijtuigen hernummerd, naar een nieuw nummer met vier cijfers. Het eerste cijfer werd onderstreept om het verschil te maken met mogelijk bestaande voertuigen met hetzelfde nummer. 

CategorieElektrisch motorrijtuig op draaistellen
TypeType N
Bouwjaar1950
Constructeur

NMVB Kuregem

MaatschappijNMVB
Huidige eigenaarDe Lijn
Huidige beheerderBuurtspoorwegmuseum vzw
Huidige locatieTramsite Schepdaal

Bron: Erfgoedcatalogus tram De Buurtspoorwegen (NMVB), auteur Stefan Justens

Spoorbreedte1000 mm
Totale lengte14,30 m
Totale breedte2,32 m
Totale hoogte3,28 m
Gewicht15,5 ton
AandrijvingElektrisch 600V DC
Motoren2 ACEC MTV 315/2, opgehangen aan chassis, overbrenging via cardanas (160pk)
RemWestinghouse luchtrem, rheostatische rem, handrem

Bron: Erfgoedcatalogus tram De Buurtspoorwegen (NMVB), auteur Stefan Justens

Erfgoed status Niet beschermd erfgoed
Museale status Statisch, te restaureren

Bron: Erfgoedcatalogus tram De Buurtspoorwegen (NMVB), auteur Stefan Justens