Motorwagen 9537




Motorwagen gebouwd in 1915 door Ateliers de Manage. Deze vormde samen met zijn bijpassende aanhangwagen 11620 een typisch tramstel voor de Brusselse voorstadslijnen die door de Nationale Maatschappij van Buurtspoorwegen werden uitgebaat. Ze reden voornamelijk op de noordelijke lijnen naar Grimbergen en Wemmel en werden daarom aangeduid als het type Grimbergen.
De 9537 werd in 1935 door de NMVB-werkhuizen in Kuregem omgebouwd uit een oudere motorwagen van het type Manage met hetzelfde nummer en gebouwd in 1914-1915. In realiteit bleef enkel het chassis bewaard en werd de rijtuigkast grondig gemoderniseerd. De lichtkap op het dak (laterneau) werd wel behouden.
Tot het einde van de jaren 1950 bleven deze wagens het straatbeeld bepalen. Motorrijtuig 9537 werd aanvankelijk bewaard in het trammuseum van Schepdaal, waarna het in 1976 gerestaureerd werd om vervolgens tentoongesteld te worden in het metrostation Rogier van de Maatschappij voor het Intercommunaal Vervoer te Brussel (MIVB). In 1985 verhuisde het rijtuig naar het museum van Woluwe, om uiteindelijk terug in het museum van Schepdaal terecht te komen.
Categorie | Elektrisch motorrijtuig |
Type | Twee-assig, “Grimbergen”, trolleystang |
Bouwjaar | 1915 |
Constructeur | Ateliers de Manage |
Maatschappij | NMVB |
Huidige eigenaar | De Lijn |
Huidige beheerder | Buurtspoorwegmuseum vzw |
Huidige locatie | Tramsite Schepdaal |
Bron: Erfgoedcatalogus tram De Buurtspoorwegen (NMVB), auteur Stefan Justens
Spoorbreedte | 1000 mm |
Totale lengte | 8,84 m |
Totale breedte | 2,23 m |
Totale hoogte | 3,49 m |
Aandrijving | Elektrisch 600V DC |
Motoren | 2 ACEC type 51 (1 motor ontbreekt) |
Rem | Handrem |
Bron: Erfgoedcatalogus tram De Buurtspoorwegen (NMVB), auteur Stefan Justens
Erfgoed status | Beschermd erfgoed |
Museale status | Rijvaardig gerestaureerd |
Bron: Erfgoedcatalogus tram De Buurtspoorwegen (NMVB), auteur Stefan Justens