Motorwagen 9537

Motorwagen gebouwd in 1915 door Ateliers de Manage. Deze vormde samen met zijn bijpassende aanhangwagen 11620 een typisch tramstel voor de Brusselse voorstadslijnen die door de Nationale Maatschappij van Buurtspoorwegen werden uitgebaat. Ze reden voornamelijk op de noordelijke lijnen naar Grimbergen en Wemmel en werden daarom aangeduid als het type Grimbergen.

De 9537 werd in 1935 door de NMVB-werkhuizen in Kuregem omgebouwd uit een oudere motorwagen van het type Manage met hetzelfde nummer en gebouwd in 1914-1915. In realiteit bleef enkel het chassis bewaard en werd de rijtuigkast grondig gemoderniseerd. De lichtkap op het dak (laterneau) werd wel behouden.

Tot het einde van de jaren 1950 bleven deze wagens het straatbeeld bepalen. Motorrijtuig 9537 werd aanvankelijk bewaard in het trammuseum van Schepdaal, waarna het in 1976 gerestaureerd werd om vervolgens tentoongesteld te worden in het metrostation Rogier van de Maatschappij voor het Intercommunaal Vervoer te Brussel (MIVB). In 1985 verhuisde het rijtuig naar het museum van Woluwe, om uiteindelijk terug in het museum van Schepdaal terecht te komen.

Bron: Inventaris Onroerend Erfgoed

CategorieElektrisch motorrijtuig
TypeTwee-assig, “Grimbergen”, trolleystang
Bouwjaar1915
Constructeur

Ateliers de Manage

MaatschappijNMVB
Huidige eigenaarDe Lijn
Huidige beheerderBuurtspoorwegmuseum vzw
Huidige locatieTramsite Schepdaal

Bron: Erfgoedcatalogus tram De Buurtspoorwegen (NMVB), auteur Stefan Justens

Spoorbreedte1000 mm
Totale lengte8,84 m
Totale breedte2,23 m
Totale hoogte3,49 m
AandrijvingElektrisch 600V DC
Motoren2 ACEC type 51 (1 motor ontbreekt)
RemHandrem

Bron: Erfgoedcatalogus tram De Buurtspoorwegen (NMVB), auteur Stefan Justens

Erfgoed statusBeschermd erfgoed
Museale statusRijvaardig gerestaureerd

Bron: Erfgoedcatalogus tram De Buurtspoorwegen (NMVB), auteur Stefan Justens