Spoorauto AR193
Twee-assige autorail type ‘metaal’ behorende tot de reeks 184 tot 208, gebouwd bij Compagnie Centrale de Construction te Haine-Saint Pierre en in dienst gesteld van december 1935 tot februari 1936. In totaal werden er een 300-tal tweerichtings-autorails gebouwd om de vervuilende stoomtrams te vervangen op de minder drukke tramlijnen. In eerste instantie werden ze gebouwd met een benzinemotor, die al snel werd vervangen door een dieselmotor.
De spoorauto AR193 bestaat uit een stalen koetsgeraamte met een buitenbekleding in aluminium en een binnenbekleding in de Congolese houtsoort Kambala. Het aantal zitplaatsen bedraagt 24, op beide platformen zijn er tien staanplaatsen. De breedte van het rijtuig is 2,32 meter en de aswijdte is 3,75 meter. De spoorauto is uitgerust met een dieselmotor Miesse-Gardner van 98 PK met 1600 toeren per minuut en met een maximumkracht van 103 PK bij 1700 toeren per minuut. Het rijtuig heeft een pieperrem. De spoorauto heeft een tarragewicht van 11 ton. De maximale snelheid bedroeg 70 kilometer per uur. Aan de AR 193 werd de aanhangwagen type AR 1344 vastgehecht.
—
Bron: https://inventaris.onroerenderfgoed.be/aanduidingsobjecten/1258/teksten
categorie | autorail |
type | twee-assig met filmkast |
bouwjaar | 1936 |
constructeur | Compagnie Centrale de Construction de Haine-St. Pierre |
spoorbreedte | 1000 mm |
totale lengte | 9,50 m |
totale breedte | 2,32 m |
totale hoogte | 3,50 m |
gewicht | 11 ton |
aandrijving | dieselmotor Miesse-Gardner |
rem | Pieperrem, handrem |
Bron: Erfgoedcatalogus tram De Buurtspoorwegen (NMVB), auteur Stefan Justens
erfgoed status | Beschermd erfgoed |
museale status | Rijvaardig gerestaureerd |
huidige locatie | Tramsite Schepdaal |