Motorwagens
De eerste voertuigen van de Buurtspoorwegen werden getrokken door stoomlocomotieven. Al snel bleek dit niet ideaal. Ze vroegen een lange voorbereiding voor ze ’s morgens het spoor op konden en waren niet erg krachtig – zeker niet om in heuvelachtig gebied zware lasten te slepen. Vooral: in stedelijke omgeving zorgden ze voor heel wat stof. De stoomlocomotieven werden dan ook al snel vervangen door elektrisch aangedreven voertuigen. Bijna alle motorwagens vanaf het begin van de 20e eeuw waren elektrisch (op een paar uitzonderingen na die aangedreven werden door benzine- of dieselmotoren).
Hieronder een lijst van de collectie en links naar web pagina’s over individuele wagens.
Motorwagens in de collectie:
- 9004: een van de oudste elektrische motorwagens, gebouwd in 1894
- 9537: elektrische motorwagen met twee motoren, gebouwd in 1915. Deze motorwagen is lang ingezet op de lijn ‘Grimbergen’
- 9714: motorvoertuig van het type ‘Seneffe’ (genoemd naar de constructeur). Aangedreven met twee motoren, gebouwd in 1927.
- 9727: motorvoertuig van het type ‘Braine-le-Comte’ (genoemd naar de constructeur). Aangedreven met twee motoren, gebouwd in 1928.
- 9965: motorpakwagen van het type ‘OB’ met bagage-afdeling. Gebouwd in 1911
- 9270: elektrisch motorrijtuig op draaistellen. Gebouwd in 1950. Aangedreven door twee motoren
- A9314: motorwagen van de reeks 9287 tot 9325, gebouwd in 1910
- 9983: elektrisch motorrijtuig op draaistellen; aangedreven door vier motoren. Gebouwd in 1958. Alternatief nummer 9102.
- AR193: ‘spoorauto’ of ‘autorail’, de enige motorwagen in de collectie die niet elektrisch aangedreven is
- 10020: motorpakwagen van het type ‘Godarville’, gebouwd in 1932, aangedreven door twee motoren