Spoorauto AR193

placeholder picture; will be replaced by a better one

Twee-assige autorail type metaal behorende tot de reeks 184 tot 208, gebouwd bij Compagnie Centrale de Construction te Haine-Saint-Pierre en in dienst gesteld van december 1935 tot februari 1936. In totaal werden er een 300-tal tweerichtings-autorails gebouwd om de vervuilende stoomtrams te vervangen op de minder drukke tramlijnen. In eerste instantie werden ze gebouwd met een benzinemotor, die al snel werd vervangen door een dieselmotor. De spoorauto AR 193 bestaat uit een stalen koetsgeraamte met een buitenbekleding in aluminium en een binnenbekleding in de Congolese houtsoort Kambala. Het aantal zitplaatsen bedraagt 24, op beide platformen zijn er tien staanplaatsen. De breedte van het rijtuig is 2,32 meter en de aswijdte is 3,75 meter. De spoorauto is uitgerust met een dieselmotor Miesse-Gardner van 98 PK met 1600 toeren per minuut en met een maximumkracht van 103 PK bij 1700 toeren per minuut. Het rijtuig heeft een pieperrem. De spoorauto heeft een tarragewicht van 11 ton. De maximale snelheid bedroeg 70 kilometer per uur. Aan de AR 193 werd de aanhangwagen type AR 1344 vastgehecht.

Bron: https://inventaris.onroerenderfgoed.be/aanduidingsobjecten/1258/teksten  

EigenschapWaarde
categorieautorail
typetwee-assig met filmkast
bouwjaar1936
constructeurCompagnie Centrale de Construction de Haine-St. Pierre
spoorbreedte1000 mm
totale lengte9,50 m
totale breedte2,32 m
totale hoogte3,50 m
gewicht11 ton
aandrijvingdieselmotor
remPieperrem, handrem

Bron: Erfgoedcatalogus tram De Buurtspoorwegen (NMVB), auteur Stefan Justens