Spoorauto AR.193




De twee-assige dieselspoorauto, behorende tot de reeks 184 tot 208, gebouwd bij Compagnie Centrale de Construction te Haine-Saint Pierre is in dienst gesteld van december 1935 tot februari 1936.
In totaal werden er een 300-tal tweerichtings-autorails gebouwd om de vervuilende stoomtrams te vervangen op de minder drukke tramlijnen. In eerste instantie werden ze voorzien van een benzinemotor, die al snel werd vervangen door een dieselmotor.
De AR.193 bestaat uit een stalen koetsgeraamte met een buitenbekleding in aluminium en een binnenbekleding in de Congolese houtsoort Kambala. Het aantal zitplaatsen bedraag. Aan de AR.193 werd een aanhangwagen type AR.1344 vastgehecht.
Bron: https://inventaris.onroerenderfgoed.be/aanduidingsobjecten/1258/teksten
Categorie | Autorail |
Type | Twee-assig met filmkast |
Bouwjaar | 1936 |
Constructeur | Compagnie Centrale de Construction Haine-St. Pierre |
Maatschappij | NMVB |
Huidige eigenaar | De Lijn |
Huidige beheerder | Buurtspoorwegmuseum vzw |
Huidige locatie | Tramsite Schepdaal |
Bron: Erfgoedcatalogus tram De Buurtspoorwegen (NMVB), auteur Stefan Justens
Spoorbreedte | 1000 mm |
Totale lengte | 9,504 m |
Totale breedte | 2,32 m |
Totale hoogte | 3,5 m |
Gewicht | 11 ton |
Aandrijving | Dieselmotor Miesse-Gardner (98 PK met 1600 toeren per minuut en met een maximumkracht van 103 PK bij 1700 toeren per minuut) |
Maximum snelheid | 70 km/u |
Rem | Pieperrem, handrem |
Bron: Erfgoedcatalogus tram De Buurtspoorwegen (NMVB), auteur Stefan Justens
Erfgoed status | Beschermd erfgoed |
Museale status | Rijvaardig gerestaureerd |
Bron: Erfgoedcatalogus tram De Buurtspoorwegen (NMVB), auteur Stefan Justens