Spoorauto AR.193

De twee-assige dieselspoorauto, behorende tot de reeks 184 tot 208, gebouwd bij Compagnie Centrale de Construction te Haine-Saint Pierre is in dienst gesteld van december 1935 tot februari 1936.

In totaal werden er een 300-tal tweerichtings-autorails gebouwd om de vervuilende stoomtrams te vervangen op de minder drukke tramlijnen. In eerste instantie werden ze voorzien van een benzinemotor, die al snel werd vervangen door een dieselmotor.

De AR.193 bestaat uit een stalen koetsgeraamte met een buitenbekleding in aluminium en een binnenbekleding in de Congolese houtsoort Kambala. Het aantal zitplaatsen bedraag. Aan de AR.193 werd een aanhangwagen type AR.1344 vastgehecht.

Bron: https://inventaris.onroerenderfgoed.be/aanduidingsobjecten/1258/teksten  

CategorieAutorail
TypeTwee-assig met filmkast
Bouwjaar1936
ConstructeurCompagnie Centrale de Construction Haine-St. Pierre
MaatschappijNMVB
Huidige eigenaarDe Lijn
Huidige beheerderBuurtspoorwegmuseum vzw
Huidige locatieTramsite Schepdaal

Bron: Erfgoedcatalogus tram De Buurtspoorwegen (NMVB), auteur Stefan Justens

Spoorbreedte 1000 mm
Totale lengte 9,504 m
Totale breedte 2,32 m
Totale hoogte 3,5 m
Gewicht 11 ton
Aandrijving Dieselmotor Miesse-Gardner (98 PK met 1600 toeren per minuut en met een maximumkracht van 103 PK bij 1700 toeren per minuut)
Maximum snelheid 70 km/u
Rem Pieperrem, handrem

Bron: Erfgoedcatalogus tram De Buurtspoorwegen (NMVB), auteur Stefan Justens
Erfgoed statusBeschermd erfgoed
Museale statusRijvaardig gerestaureerd

Bron: Erfgoedcatalogus tram De Buurtspoorwegen (NMVB), auteur Stefan Justens