Stoomlocomotieven
De eerste trams werden getrokken door stoomtramlocomotieven. Vanaf het begin van de Buustspoorwegen tot midden de jaren dertig van de vorige eeuw werden ze overal op het net ingezet. Daarna, tot de jaren zestig, werden ze nog ingezet voor het vervoer van goederen, en voor interne dienst.
In steden werden de stoomlocomotieven al vroeg vervangen door elektrische motorwagens: de stoomtram was te vervuilend voor een stedelijke omgeving. Er waren trouwens nog wel redenen om elektrische motorvoertuigen te verkiezen boven stoom: getuige hiervan het filmpje over het opstarten van een stoomtramlocomotief
In totaal zijn er ongeveer duizend stoomlocomotieven gebouwd. Daarvan zijn er maar enkele meer over. En van die zeldzame overlevers staan er drie in Schepdaal. Een extra reden voor een bezoek!
Voor elk van de drie stoomtramlocomotieven is er een aparte pagina, met meer informatie en foto’s – net zoals voor de andere rijtuigen in de collectie trouwens. Hieronder vind je een lijst met de stoomtramlocomotieven in de collectie, en links naar die individuele pagina’s.
Links naar de individuele pagina’s