Stoomlocomotieven

Stoomloc HL 979; foto Tom De Decker 14 april 2022
Stoomloc HL 979; foto Tom De Decker 14 april 2022

De eerste trams werden getrokken door stoomtramlocomotieven. Vanaf het begin van de Buustspoorwegen tot midden de jaren dertig van de vorige eeuw werden ze overal op het net ingezet. Daarna, tot de jaren zestig, werden ze nog ingezet voor het vervoer van goederen, en voor interne dienst. 

In steden werden de stoomlocomotieven al vroeg vervangen door elektrische motorwagens: de stoomtram was te vervuilend voor een stedelijke omgeving. Er waren trouwens nog wel redenen om elektrische motorvoertuigen te verkiezen boven stoom: getuige hiervan het filmpje over het opstarten van een stoomtramlocomotief

In totaal zijn er ongeveer duizend stoomlocomotieven gebouwd. Daarvan zijn er maar enkele meer over. En van die zeldzame overlevers staan er drie in Schepdaal. Een extra reden voor een bezoek!

Voor elk van de drie stoomtramlocomotieven is er een aparte pagina, met meer informatie en foto’s – net zoals voor de andere rijtuigen in de collectie trouwens. Hieronder vind je een lijst met de stoomtramlocomotieven in de collectie, en links naar die individuele pagina’s. 

Links naar de individuele pagina’s

  • HL813: de oudste van de drie, gebouwd in 1906 
  • HL979: gebouwd in 1917 in UK voor het Britse leger, en na de eerste Wereldoorlog verkocht aan de NMVB
  • HL1066: gebouwd in 1920, samen met heel wat identieke locs, om het verlies van materieel tijdens de eerste wereldoorlog te compenseren