Bijwagens

Bijwagens zijn niet-aangedreven rijtuigen. Ze werden ingezet als aanhangwagen op de drukke lijnen, om de capaciteit te verhogen. Op de Tramsite in Schepdaal staan een twaalftal bijwagens tentooongesteld, uit verschillende periodes van de geschiedenis van de Buurtspoorwegen.

Hieronder een lijst met bijwagens in onze collectie, en links naar web pagina’s over individuele wagens.

Bijwagens in de collectie:

  • 1836: een van de oudste aanhangrijtuigen voor elektrische dienst, en het enige van dit type dat bewaard is
  • 8947: open zomerrijtuig, of ‘Baladeuse’, waarmee de bourgeoisie in het begin van de 20e eeuw ’s zomers op uitstap ging
  • 9497: typische aanhangwagen voor de grote lijnen rond brussel anno 1950-1960
  • 11620: aanhangwagen van het type Wemmel, vaak ingezet voor Brusselse voorstadslijnen tijdens het interbellum
  • A1625: een van de eerste stoomtramrijtuigen, later omgebouwd tot “Koninklijk rijtuig”
  • A1760: aanhangwagen voor de elektrische dienst, ingezet vanaf de eeuwwisseling tot 1950
  • A2107: aanhangwagen met houten buitenbekleding, gebouwd bij het eind van de Eerste Wereldoorlog
  • A10782: aanhangwagen voor de stoomdienst; een van de laatste wagens die daarvoor gebruikt werden
  • A11509: voorbeeld van een vroeg model van stoomtramrijtuig
  • A11751: aanhangwagen voor de stoomdienst
  • C1505: aanhangwagen voor de stoomdienst, gebouwd eind 19e eeuw, en ingezet op de lijn Groenendaal-Overijse
  • C2000: aanhangwagen voor de stoomdienst; vormt met de HL 813 en C 1505 een homogeen stel van de lijn Groenendaal-Overijse