Bijwagen A 2107
Een twee-assig rijtuig-pakwagen met een tweede klasse- en bagageafdeling, van het type ‘Teck’, gebouwd in 1917 door Baume et Marpent te Morlanwelz.
Over het algemeen zijn de rijtuigen die voor en tijdens de Eerste Wereldoorlog werden gebouwd, bekleed met teak (teck), terwijl deze van 1919 met plaatwerk zijn uitgevoerd. Het balkon is gesloten.
De reizigersafdeling heeft vier maal vier tegenover elkaar geplaatste zitplaatsen, gescheiden door een middengang. Het rijtuig wordt verlicht door middel van een petroleumlamp aan het plafond en verwarmt door middel van een warme lucht omloop, systeem Charpentier.
De bagageafdeling heeft twee laaddeuren van 1,05 meter breed, een verbindingsdeur en een deur die toegang verleent tot de reizigersafdeling. De bagageafdeling is uitgerust met een langszij geplaatste bank, een rekje, een schrijftafel, een krukje en een kast met daarin een metalen kist voor waardevolle voorwerpen. Verder zijn het vliegwiel voor de rembediening, een petroleumplafondlamp, een luchtververser en een rood sluitlicht in de achterwand aangebracht.
Categorie | Aanhangrijtuig |
Type | Stoomtramrijtuig “Paravents” – gesloten balkons – 2e klasse + bagage – 2 assen |
Bouwjaar | 1917 |
Constructeur | Usines et Fonderies de Baume et Marpent te Morlanwelz |
Maatschappij | NMVB |
Huidige eigenaar | De Lijn |
Huidige beheerder | Buurtspoorwegmuseum vzw |
Huidige locatie | Tramsite Schepdaal |
Bron: Erfgoedcatalogus tram De Buurtspoorwegen (NMVB), auteur Stefan Justens
Spoorbreedte | 1000 mm |
Totale lengte | 8,14 m |
Totale breedte | 2,32 m |
Totale hoogte | 3,10 m |
Gewicht | 6,1 ton |
Aantal zitplaatsen | 16 |
Aantal staanplaatsen | 14 |
Rem | Handrem |
Bron: Erfgoedcatalogus tram De Buurtspoorwegen (NMVB), auteur Stefan Justens
Erfgoed status | Beschermd erfgoed |
Museale status | Rijvaardig gerestaureerd |
Bron: Erfgoedcatalogus tram De Buurtspoorwegen (NMVB), auteur Stefan Justens