Bijwagen A 2107

Een twee-assig rijtuig-pakwagen met een tweede klasse- en bagageafdeling, van het type ‘Teck’, gebouwd in 1917 door Baume et Marpent te Morlanwelz.

Over het algemeen zijn de rijtuigen die voor en tijdens de Eerste Wereldoorlog werden gebouwd, bekleed met teak (teck), terwijl deze van 1919 met plaatwerk zijn uitgevoerd. Het balkon is gesloten.

De reizigersafdeling heeft vier maal vier tegenover elkaar geplaatste zitplaatsen, gescheiden door een middengang. Het rijtuig wordt verlicht door middel van een petroleumlamp aan het plafond en verwarmt door middel van een warme lucht omloop, systeem Charpentier.

De bagageafdeling heeft twee laaddeuren van 1,05 meter breed, een verbindingsdeur en een deur die toegang verleent tot de reizigersafdeling. De bagageafdeling is uitgerust met een langszij geplaatste bank, een rekje, een schrijftafel, een krukje en een kast met daarin een metalen kist voor waardevolle voorwerpen. Verder zijn het vliegwiel voor de rembediening, een petroleumplafondlamp, een luchtververser en een rood sluitlicht in de achterwand aangebracht.

Bron: Inventaris Onroerend Erfgoed

CategorieAanhangrijtuig
TypeStoomtramrijtuig “Paravents” – gesloten balkons – 2e klasse + bagage – 2 assen
Bouwjaar1917
ConstructeurUsines et Fonderies de Baume et Marpent te Morlanwelz
MaatschappijNMVB
Huidige eigenaarDe Lijn
Huidige beheerderBuurtspoorwegmuseum vzw
Huidige locatieTramsite Schepdaal

Bron: Erfgoedcatalogus tram De Buurtspoorwegen (NMVB), auteur Stefan Justens

Spoorbreedte1000 mm
Totale lengte8,14 m
Totale breedte2,32 m
Totale hoogte3,10 m
Gewicht6,1 ton
Aantal zitplaatsen16
Aantal staanplaatsen14
RemHandrem

Bron: Erfgoedcatalogus tram De Buurtspoorwegen (NMVB), auteur Stefan Justens

Erfgoed statusBeschermd erfgoed
Museale statusRijvaardig gerestaureerd

Bron: Erfgoedcatalogus tram De Buurtspoorwegen (NMVB), auteur Stefan Justens