Bijwagen A 1760

Deze bijwagen was een aanhangrijtuig met open balkons, met zowel een eerste als een tweede klasse. Later werd het licht verbouwd en voorzien van gesloten balkons. Het is specifiek gebouwd voor de eerste elektrische tramdiensten en werd getrokken door motorrijtuigen zoals de A 9314. Het aanhangrijtuig A 1836 is van hetzelfde type, maar werd al van bij de constructie voorzien van gesloten balkons.

In 1953 wordt het rijtuig uit dienst genomen en verkocht als schroot. Het deed onder meer dienst als vakantiewoning en scoutslokaal – iets dat wel meer wagens moesten ondergaan. In 1996 werd het aangekocht door het trammuseum en naar Schepdaal overgebracht, maar het is nog steeds wachten op renovatie.

De wagen staat nu opgesteld op de rolwagen, om toe te laten de wagen te verplaatsen. De rolwagen is geen deel van het oospronkelijke rijtuig. Het is niet bekend waar het chassis en de wielen van A 1760 nu te vinden zijn en of ze zelfs nog bestaan.

Bron: Erfgoedcatalogus tram De Buurtspoorwegen (NMVB), auteur Stefan Justens

CategorieAanhangrijtuig
TypeAanhangrijtuig voor elektrische dienst – 1e & 2e klasse – 2 assen
Bouwjaar1901
ConstructeurSachsische Waggonfabrik Werdau
MaatschappijNMVB
Huidige eigenaarDe Lijn
Huidige beheerderBuurtspoorwegmuseum vzw
Huidige locatieTramsite Schepdaal

Bron: Erfgoedcatalogus tram De Buurtspoorwegen (NMVB), auteur Stefan Justens

Spoorbreedte 1000 mm
Totale lengte 7,74 m
Rem Handrem

Bron: Erfgoedcatalogus tram De Buurtspoorwegen (NMVB), auteur Stefan Justens
Erfgoed statusNiet beschermd erfgoed
Museale statusNiet gerestaureerd

Bron: Erfgoedcatalogus tram De Buurtspoorwegen (NMVB), auteur Stefan Justens