Bijwagen A 1625 (Koninklijk)

Het rijtuig A 1625 behoort tot de eerste generatie (1885-1903) stoomtramaanhangrijtuigen van de Belgische buurtspoorwegen. In het begin van de 20ste eeuw werd het rijtuig in Oostende omgebouwd tot koninklijk rijtuig voor koning Leopold II en zijn familie, die regelmatig in de kuststad verbleven.

Niet enkel het interieur is rijkelijk uitgewerkt; op het dak staan zes vergulde koninklijke kronen en aan de zijpanden zijn langs beide kanten vergulde monogrammen in brons aangebracht. De aswijdte van het rijtuig is 2,40 meter en de toegangsdeuren en doorloopgang zijn uit de middellijn van het rijtuig geplaatst.

Later werd het rijtuig terug omgebouwd en hernam het zijn gewone dienst op de kustlijnen tot in 1956. Daarna werd het gebruikt als schuilhuisje in de gemeenteschool van Waarschoot. Het rijtuig werd herkend door de bekende geslepen glasramen.

Volgens de Inventaris Onroerend erfgoed zou dit oorspronkelijk bijwagen A 871 geweest zijn. In de Erfgoedcatalogus van Stefaan Justens staat geen hernummering vermeld, wel dat de bijwagen oorspronkelijk deel was van de serie A 1618 – An1635. In BSM gaan we er van uit dat het inderdaad over het rijtuig A 1625 gaat.

Bron: Inventaris Onroerend Erfgoed

CategorieAanhangrijtuig
TypeStoomtramrijtuig met open balkons – 1e klasse – 2 assen
Bouwjaar1897
ConstructeurLa Métallurgique Nivelles
MaatschappijNMVB
Huidige eigenaarDe Lijn
Huidige beheerderBuurtspoorwegmuseum vzw
Huidige locatieTramsite Schepdaal

Bron: Erfgoedcatalogus tram De Buurtspoorwegen (NMVB), auteur Stefan Justens

Spoorbreedte1000 mm
Totale lengte7,74 m
Aantal zitplaatsenFauteuils
Aantal staanplaatsenGeen
RemHandrem

Bron: Erfgoedcatalogus tram De Buurtspoorwegen (NMVB), auteur Stefan Justens

Erfgoed statusBeschermd erfgoed
Museale statusRijvaardig gerestaureerd

Bron: Erfgoedcatalogus tram De Buurtspoorwegen (NMVB), auteur Stefan Justens