Bijwagen A 11509
Dit stoomtramrijtuig met open balkons is te vergelijken met de A 1209, maar is recenter van constructie, minder Spartaans ingericht en heeft zowel een eerste als een tweede klasse afdeling.
De eerste lijn waar het ingezet werd was de lijn Lier – Werchter, later werd het ook gebruikt in andere regio’s. In 1973 of 1954 werd het buiten dienst gesteld en verkocht als schroot. De rijtuigkast heeft nog dienst gedaan als kippenhok in Couvin. In 1961 werd het in zijn oude glorie hersteld, specifiek met de bedoeling om het tentoon te stellen in Schepdaal.
Categorie | Aanhangrijtuig |
Type | Stoomtramrijtuig – open balkons – 1e & 2e klasse – 2 assen – raamindeling “avec trumeau” |
Bouwjaar | 1908 |
Constructeur | SA des Usines et Fonderies de Baume et Marpent Hain-St. Pierre |
Maatschappij | NMVB |
Huidige eigenaar | De Lijn |
Huidige beheerder | Buurtspoorwegmuseum vzw |
Huidige locatie | Tramsite Schepdaal |
Bron: Erfgoedcatalogus tram De Buurtspoorwegen (NMVB), auteur Stefan Justens
Spoorbreedte | 1000 mm |
Totale lengte | 7,74 m |
Gewicht | 4,74 ton |
Aantal zitplaatsen | 16 (2e klasse) en 6 (1e klasse) |
Aantal staanplaatsen | 16 op balkons |
Rem | Handrem |
Bron: Erfgoedcatalogus tram De Buurtspoorwegen (NMVB), auteur Stefan Justens
Erfgoed status | Niet beschermd erfgoed |
Museale status | Rijvaardig gerestaureerd |
Bron: Erfgoedcatalogus tram De Buurtspoorwegen (NMVB), auteur Stefan Justens