Bijwagen A 11751
Het twee-assig eerste en tweede klasse rijtuig, uitgevoerd in teak, met plaatwerk en windschermen, is gebouwd in 1919-1920 door S.A. des Ateliers de Construction de Familleureux. Het rijtuig is verlicht door middel van twee petroleumlampen aan het plafond en wordt verwarmd met kolen door toevoer van warme lucht, systeem Charpentier. De asafstand is 2,80 meter.
In de eerste klasse afdeling zijn granaatkleurige zetels in de lengte aangebracht. In tweede klasse zijn vier maal vier tegenover elkaar geplaatste zitplaatsen, gescheiden door een middengang aangebracht. De schroefrem, met een handwiel te bedienen van op het balkon tweede klasse, werkt in op twee remschoenen per wiel.
Categorie | Aanhangrijtuig |
Type | Stoomtramrijtuig “Paravents” – gesloten balkons – 1e en 2e klasse – twee assen |
Bouwjaar | 1920 |
Constructeur | SA des Ateliers de Construction de et à Familleurreux |
Maatschappij | NMVB |
Huidige eigenaar | De Lijn |
Huidige beheerder | Buurtspoorwegmuseum vzw |
Huidige locatie | Tramsite Schepdaal |
Bron: Erfgoedcatalogus tram De Buurtspoorwegen (NMVB), auteur Stefan Justens
Spoorbreedte | 1000 mm |
Totale lengte | 8,27 m |
Totale breedte | 2,32 m |
Totale hoogte | 3,10 m |
Gewicht | 6,1 ton |
Aantal zitplaatsen | 6 (1e klasse) en 16 (2e klasse) |
Aantal staanplaatsen | 28 op balkons |
Rem | Handrem |
Bron: Erfgoedcatalogus tram De Buurtspoorwegen (NMVB), auteur Stefan Justens
Erfgoed status | Beschermd erfgoed |
Museale status | Rijvaardig gerestaureerd |
Bron: Erfgoedcatalogus tram De Buurtspoorwegen (NMVB), auteur Stefan Justens