Bijwagen A 11751

Het twee-assig eerste en tweede klasse rijtuig, uitgevoerd in teak, met plaatwerk en windschermen, is gebouwd in 1919-1920 door S.A. des Ateliers de Construction de Familleureux. Het rijtuig is verlicht door middel van twee petroleumlampen aan het plafond en wordt verwarmd met kolen door toevoer van warme lucht, systeem Charpentier. De asafstand is 2,80 meter.

In de eerste klasse afdeling zijn granaatkleurige zetels in de lengte aangebracht. In tweede klasse zijn vier maal vier tegenover elkaar geplaatste zitplaatsen, gescheiden door een middengang aangebracht. De schroefrem, met een handwiel te bedienen van op het balkon tweede klasse, werkt in op twee remschoenen per wiel.

Bron: Inventaris Onroerend Erfgoed

CategorieAanhangrijtuig
TypeStoomtramrijtuig “Paravents” – gesloten balkons – 1e en 2e klasse – twee assen
Bouwjaar1920
ConstructeurSA des Ateliers de Construction de et à Familleurreux
MaatschappijNMVB
Huidige eigenaarDe Lijn
Huidige beheerderBuurtspoorwegmuseum vzw
Huidige locatieTramsite Schepdaal

Bron: Erfgoedcatalogus tram De Buurtspoorwegen (NMVB), auteur Stefan Justens

Spoorbreedte 1000 mm
Totale lengte 8,27 m
Totale breedte 2,32 m
Totale hoogte 3,10 m
Gewicht 6,1 ton
Aantal zitplaatsen 6 (1e klasse) en 16 (2e klasse)
Aantal staanplaatsen 28 op balkons
Rem Handrem

Bron: Erfgoedcatalogus tram De Buurtspoorwegen (NMVB), auteur Stefan Justens
Erfgoed statusBeschermd erfgoed
Museale statusRijvaardig gerestaureerd

Bron: Erfgoedcatalogus tram De Buurtspoorwegen (NMVB), auteur Stefan Justens