Bijwagen C 1505
Twee-assig eerste en tweede klasse rijtuig gebouwd in 1894 bij Verhaegen te Mechelen. Het rijtuig werd in dienst gesteld op 15 juli 1894, de inhuldigingsdag van de lijn Groenendaal-Overijse, en werd voor het laatst gebruikt in 1949. De eerste en tweede klasse afdelingen hebben elk twee maal tien tegenover elkaar geplaatste zitplaatsen. De houten banken zijn in eerste klasse bekleed met rood fluweel. De twee balkons bieden elk zes staanplaatsen. Het rijtuig wordt verwarmd door een Charpentier kachel. De bijwagen heeft open balkons. Het rijtuig vormt met de HL 813 en de C 2000 een homogeen stel van de lijn Groenendaal-Overijse.
Categorie | Aanhangrijtuig |
Type | Stoomtramrijtuig met open balkons – 1e & 2e klasse – 2 assen |
Bouwjaar | 1894 |
Constructeur | Ets. Verhaegen Mechelen |
Maatschappij | NMVB |
Huidige eigenaar | De Lijn |
Huidige beheerder | Buurtspoorwegmuseum vzw |
Huidige locatie | Tramsite Schepdaal |
Bron: Erfgoedcatalogus tram De Buurtspoorwegen (NMVB), auteur Stefan Justens
Spoorbreedte | 1435 mm |
Totale lengte | 8,38 m |
Totale breedte | 2,77 m |
Totale hoogte | 3,29 m |
Gewicht | 7,05 ton |
Aantal zitplaatsen | 20 (1e klasse) + 20 (2e klasse) |
Aantal staanplaatsen | 24 op de balkons |
Rem | Handrem |
Bron: Erfgoedcatalogus tram De Buurtspoorwegen (NMVB), auteur Stefan Justens
Erfgoed status | Beschermd erfgoed |
Museale status | Rijvaardig gerestaureerd |
Bron: Erfgoedcatalogus tram De Buurtspoorwegen (NMVB), auteur Stefan Justens