Goederenwagen A 18116
Gesloten goederenwagen met een maximum laadvermogen van 12 ton, en een typisch remmersbalkon. Hij werd gebouwd in 1915 in de Usines de Braine-le-Comte, en deed dienst tot 1981. Deze werd oorspronkelijk vooral ingezet in de buurt van Brussel. In 1920 werd hij overgebracht naar de kust.
Nadat het goederenvervoer aan de kust in 1952 werd stopgezet werd de A 18116 vervolgens ingezet bij het onderhoud van het spoor en de bovenleiding.
De laatste restauratie werd uitgevoerd in de werkplaatsen van TTO-Noordzee.
Op 30 april 2024 werd het rijtuig overgebracht naar de Tramsite in Schepdaal.
Bron: Erfgoedcatalogus tram De Buurtspoorwegen (NMVB), auteur Stefan Justens
Categorie | Goederenwagon |
Type | Gesloten wagen – 2 assen – remmersbalkon |
Bouwjaar | 1915 |
Constructeur | Usines de Braine-le-Comte |
Maatschappij | NMVB |
Huidige eigenaar | De Lijn |
Huidige beheerder | Buurtspoorwegmuseum vzw |
Huidige locatie | Tramsite Schepdaal |
Bron: Erfgoedcatalogus tram De Buurtspoorwegen (NMVB), auteur Stefan Justens
Spoorbreedte | 1000 mm |
Totale lengte | 6,31 m |
Laadvermogen | 12 ton |
Rem | Handrem |
Bron: Erfgoedcatalogus tram De Buurtspoorwegen (NMVB), auteur Stefan Justens
Erfgoed status | Niet beschermd erfgoed |
Museale status | Rijvaardig gerestaureerd |
Bron: Erfgoedcatalogus tram De Buurtspoorwegen (NMVB), auteur Stefan Justens