Motorwagen 9965
Motorwagen-tractor, afkomstig van de kustlijnen en behorend tot de reeks 9965-9966, gebouwd door de S.A. Franco-Belge pour la Construction de Matériel de Chemins de Fer en in dienst gesteld in november 1911. Motorpakwagen van het type OB, wat staat voor Oostende-Blankenberge en gebruikt werd voor het materiaal dat bij de elektrificatie van de lijn Oostende-Blankenberge werd besteld teneinde het stoomtrammaterieel te vervangen.
Deze motorpakwagen van de eerste generatie heeft geen zitplaatsen voor passagiers. In de zijwanden zijn twee schuifdeuren aangebracht voor het laden. Deze motorpakwagens deden niet alleen dienst bij Weg en Werken, maar verzamelden eveneens de vrachten van de verschillende badplaatsen of trokken voor het verschijnen van meer moderne motorrijtuigen de reizigerstreinen tijdens het hoogseizoen.
In 2009 werd het rijtuig van Schepdaal naar Knokke verplaatst.
Bronnen:
Erfgoedcatalogus tram De Buurtspoorwegen (NMVB), auteur Stefan Justens
Categorie | Elektrische motorrijtuig |
Type | Motorpakwagen “OB” met bagage-afdeling, sleepbeugel, twee-assig |
Bouwjaar | 1911 |
Constructeur | SA Franco-Belge pour la Construction de Matériel de Chemins de Fer |
Maatschappij | NMVB |
Huidige eigenaar | De Lijn |
Huidige beheerder | TTO Noordzee |
Huidige locatie | Stelplaats De Panne |
Bron: Erfgoedcatalogus tram De Buurtspoorwegen (NMVB), auteur Stefan Justens
Spoorbreedte | 1000 mm |
Totale lengte | 8,68 m |
Totale breedte | 2,46 m |
Gewicht | 12,53 ton |
Aandrijving | Elektrisch 600V DC |
Motoren | 2 ACEC T52 |
Rem | Westinghouse luchtrem, rheostatisch, handrem |
Bron: Erfgoedcatalogus tram De Buurtspoorwegen (NMVB), auteur Stefan Justens
Erfgoed status | Beschermd erfgoed |
Museale status | Rijvaardig gerestaureerd |
Bron: Erfgoedcatalogus tram De Buurtspoorwegen (NMVB), auteur Stefan Justens